Daniel Petrescu román vezérkari főnök felfüggesztette az oláhok légi erejének kötelékében levő MIG-21 Lancer harci gépek használatát, miután az elmúlt években több ősrégi repülőgép is műszaki meghibásodás miatt lezuhant vagy kényszerleszállást hajtott végre – közölte pénteken az oláhok védelmi minisztériuma.

A bukaresti szaktárca közleménye szerint a felfüggesztés időszaka alatt a román légierő a szintén koros – 30 évnél is öregebb – F-16-os harci gépeket fogja használni, amelyeket támogatni fognak a NATO-nak az Air Policing fedőnevű légtérvédelmi missziója keretében szolgálatot teljesítő gépei. Ezzel egy időben elrendelték további használt, másutt már a szolgálatból kivont, korai változatú F-16-os harci gépek beszerzési eljárásának felgyorsítását. Bukarest 32 ilyen harci repülőgépet akar vásárolni Norvégiától.

Norvégia majd fél évszázada, 1975 július 21-én rendelte meg a korai, F-16A/B változatú gépeket a skandináv ország számára. A gépeket a hollandiai Fokker-gyárban szerelték össze és 1980 januárjától szállították a Norvég Királyi Légierő számára. Az utolsó szállítmány 1984 júniusában érkezett – így az oláhok 38-42 éves gépeket terveznek szolgálatba állítani az alig idősebb, 70-es években gyártott MIG-ek helyére. A norvég F-16-osok teljesen elöregedtek a párás, sós levegőjű tengerparti állomáshelyeiken – ahol a Hidegháború évei alatt átlag feletti megterhelésnek voltak kitéve a folyamatos tevékenységnek köszönhetően – így erősen kérdéses, hogy mennyivel – ha és amennyiben – fogják növelni a repülésbiztonsági mutatókat oláh kezekben.

Az oláhoknál a légtéri járőrözésből eddig a román légierő izraeli segítséggel felújított, szovjet gyártmányú MiG-21MF típusú vadászgépei is kivették a részüket. A korábban 110 vadászgépből álló flottában mára legfeljebb 30-40 harcképesnek nyilvánítható gép maradt. Legutóbb március elején zuhant le egy MIG-21-es, az utóbbi 25 évben pedig több mint húsz hajtott végre kényszerleszállást vagy zuhant le.


(Az MTI jelentésének felhasználásával / Címlapkép: Cristian Ghe/Mircea87, CC BY 2.0, link)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük