Tizenkét Dessault Rafale F3R típusú, használt vadászgép beszerzéséről döntött a horvát kormány pénteken. Ez az egyik legnagyobb értékű horvát haderőfejlesztés az ország harminc évvel ezelőtti függetlené válása óta. Andrej Plenkovic horvát kormányfő a kabinet ülésén kiemelte: tíz együléses és két kétüléses harci gép mellett döntöttek, amelyek értéke 999 millió euró (347,8 milliárd forint). Hozzátette: a francia ajánlat volt a legkedvezőbb, így a beszerzés nem veszélyezteti Zágráb euróövezeti csatlakozási terveit.


    

A kiválasztott többfunkciós vadászgépek a legújabb generációs harci gépek családjához tartoznak, és a világ egyik legjobb gépei – mondta Plenkovic, megjegyezve, hogy ezzel az ország olyan képességre tesz szert, amellyel az elkövetkező 30-40 évben többszörösére növelik a horvát hadsereg harci erejét. “Ez a béke legnagyobb záloga” – húzta alá.
    
Horvátország tavaly januárban írt ki új pályázatot többcélú harci repülőgépek beszerzésére, miután egy évvel korábban meghiúsult az izraeli F-16C/D Barak típusú harci repülőgépek megvételére irányuló üzlet.
    
A védelmi minisztérium az Egyesült Államoktól (F-16), Svédországtól (Gripen) új gépekre, valamint Franciaországtól (Rafale), Olaszországtól (Eurofighter), Norvégiától, Görögországtól és Izraeltől (F-16) használt vadászgépekre kért ajánlatot. A pályázatra végül négy országtól, Franciaországtól, az Egyesült Államoktól, Svédországtól és Izraeltől érkezett ajánlat.
    
Horvátország egyetlen vadászrepülő százada nyolc szuperszonikus, nagyjavításon átesett MiG-21 BIS harci és négy UM gyakorló repülőgépből áll. A gépek nagyjavítását komoly botrány kísérte: a horvát katonai ügyészség 2016 márciusában nyomozást indított, mert sorozatos hibák jelentkeztek a repülőgépek használata közben. A vizsgálatok során kiderült, hogy Ukrajna nem eredeti MiG-21-es vadászrepülőket adott el Horvátországnak, hanem több, más országból beszerzett alkatrészből összeállított gépeket. A megvásárolt repülőgépek sorozatszámait átütötték, és az alkatrészek sorozatszámai sem egyeznek a dokumentációkban lévőkkel. Jelenleg mindössze néhány repül közülük, és azok is csak minimális időt töltenek a levegőben. Ugyanakkor 2023-tól már ezek a gépek sem szállhatnak fel, mert műszaki érvényességi idejük lejár.


(MTI / címlapkép: Tim Felce (Airwolfhound) – Rafale – RIAT 2009, CC BY-SA 2.0, link)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük