Talán ma már kevesen emlékeznek arra, hogy immáron 21 éve annak, hogy Paraguayban megszűnt a vasúti közlekedés java része. A képen látható központi vasúti pályaudvar bezárt, ma már különleges hangulatú múzeumként funkcionál – amit eme cikk szerzőjének is volt alkalma néhányszor meglátogatnia. Ami meghökkentő, hogy az utolsó napig kizárólag gőzvontatást alkalmaztak az országos hálózatba kapcsolt fővonalakon – és a dolog egészen jól is működött mindaddig, amíg a vasúti infrastruktúra és a járműpark állapota annyira le nem romlott, hogy azon biztonságosan, rentábilisen már nem lehetett sem a személy-, sem teherszállítás feladatát ellátni. Az utolsó paraguayi gőzös 1999-es leállításával ért véget a gőzvontatás történelme Dél-Amerikában. Vagy mégsem?

Asunción korábbi főpályaudvara ma vasúti múzeum

Hatalmas csinnadrattával jelentették be Ypacaraíban, hogy a korábban lezárt vasútvonal egy szakasza ez év szeptemberétől a 60. számú gőzmozdonnyal újraindul, méghozzá menetrend-szerinti forgalomban. Csak egy kicsi – vagy talán jobb szó – egy rövid probléma van az egésszel. Bizonyára sokan felteszik a kérdést, hogy mennyire lehet biztonságos egy ennyire idős technika a mindennapi közlekedésben. Efelől jó hírünk van: nagyon. Egyrészt az utasoknak nem kell aggódniuk a szédítő sebesség miatt, másrészt sok baj sem érheti az embert azon a 400 méteres szakaszon, ami újra nyílik szeptemberben. Igen, nem elírás. 400 méter – és nem 400 kilométer.

Ilyen volt a vonal élete 1989-ben
(Youtube, TheJeanGnome)

A Paraguayi Vasutak (Ferrocarriles del Paraguay S.A) az Infrastrukturális és Kommunikációs Minisztériummal (MOPC) és a Hadsereg és Vasút Mérnöki Parancsnokságával (FEPASA) együttműködésben végezte a kivitelezést, 244 millió paraguayi Guarani értékben. Ha lenne Index Paraguayban – de szerencsére nincs – akkor már bizonyára menne a végtelenre állított “kisvasútozás”, bár azért Paraguayban nehéz lenne belekötni a projekt árába: 244 millió paraguayi Guarani érétke mindössze 30.000 euro – alig több, mint 10 millió magyar forint. Az összeg elegendő volt a gőzmozdony és két, 100 fő számára helyet biztosító kocsi, valamint két kisebb vasúti kocsi és a 400 méternyi vasúti pálya helyreállítására.

Az egykori vasúthálózat térképe
(Rolgiati)

Szóval, 2020 szeptember 13-án az ősrégi, “El Inglés” becenévvel illetett gőzmozdony újra megkezdi működését, bár egyelőre csak turisztikai célokra. Tervek léteznek a vasúti vonal kiterjesztéséről Areguáig, de mindez rengeteg befektetett munkát és pénzt igényelne. A bezárt vonalon hiányosságokat tapasztalhatunk a síneket illetően, a vasúti töltések több helyen meg vannak bontva és az egykori vonalon található hidak teljességgel alkalmatlanok a vasúti üzem újraindítására, azok helyett újakat kellene építeni.

Lehet, hogy a kedves olvasó azt gondolja, hogy ez a projekt nem született szerencsés csillagzat alatt – pláne, hogy a koronavírus miatt a külföldi turisták sem jönnek, jöhetnek az országba – de mindezek ellenére nagyon nagy az érdeklődés, így a fatüzeléssel “száguldó” nosztalgiagőzös jövője egyelőre biztosítottnak látszik.

(Dél-amerikai Magyar Hírlap – Lantos, címlapkép: MOPC)

One thought on “Paraguayban újraindul a gőzmozdonyos (!) vontatás”
  1. Elvitték a síneket? 😮 Ezek szerint Paraguayban is vannak cigányok? Baráti üdvözlettel Mexikóból, H. Albert

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük