Az un. “európai bizottság” vizsgálatot indított annak megállapítására, hogy a Google és a Meta (korábban Facebook) közötti, az online hirdetési szolgáltatások értékesítésére vonatkozó megállapodás sérti-e az uniós trösztellenes versenyszabályokat – közölte a brüsszeli vízfej pénteken. Az “uniós bizottsági” közlemény szerint Margrethe Vestager, a “digitális korra felkészült Európáért felelős biztos” közölte: a vizsgálat arra irányul, hogy a keresőóriás és a közösségi média számos felületét biztosító amerikai szolgáltatók összejátszottak-e, és helyzetükkel visszaélve korlátozták-e a versenyt az online hirdetési piacon.
Az “uniós” vizsgálat a Facebook és a Google között 2018-ban megkötött Jedi Blue kódnevű megállapodásra irányul, amely bizonyos vélemények szerint kölcsönös előnyöket biztosított a két cégnek az online hirdetési piacon. A megállapodás szerint a Google előnyt kínált a Facebooknak az úgynevezett Header Bidding-típusú licitálásnál, a Facebook pedig támogatta a Google Open Bidding nevű, nyílt ajánlattételi programját a hirdetések értékesítésénél. Azaz visszaélve piaci erőfölényükkel egyebek mellett több időt adtak a másiknak a licitálásra, illetve a hirdetések célközönségének meghatározásában is segítséget nyújtottak egymásnak a konkurencia kárára.
Vestager közölte: az “európai bizottság” aggodalmát fejezi ki amiatt, hogy a megállapodás részét képezheti az az erőfeszítés, hogy a Google nyílt ajánlattételi programjával versengő reklámszolgáltatásokat kizárják, vagy részvételüket akadályozzák a piacon, ami korlátozhatja vagy torzíthatja a versenyt az online hirdetések piacán a többi szolgáltató és végső soron a fogyasztók kárára. Ha ez bebizonyosodik, a vizsgált megállapodás és alkalmazása az “eu” vonatkozó trösztellenes szabályainak megsértését jelenti – húzta alá az “uniós biztos”.
A Google és a Facebook számára az online reklámpiacon visszaélésszerű monopolhelyzetet teremtő Jedi Blue megállapodással kapcsolatban 2020 végén indult eljárás az Egyesült Államokban.
(MTI nyomán)