Véglegesen új tulajdonosa van a katonai kiképző és könnyű harcászati gépeket gyártó cseh Aero Vodochody vállalatnak, amely a legnagyobb cseh repülőgépgyártó cég. A júliusban aláírt szerződés alapján szeptember 30-val az új tulajdonos a HSC Aerojet, amelyben 80 százalékos részesedése van Szalay-Bobrovniczky Kristófnak, míg 20 százalék a cseh Omnipol társaság kezében van – jelentette az E15 gazdasági napilap internetes hírportálja csütörtökön. A Vodochody repülőtér szintén a tranzakció része. A tulajdonosváltással távozott az Aero Vodochody éléről Dieter John, és a vállalat új vezérigazgatója Viktor Sotona lett, aki eddig a pardubicei ERA céget vezette.
“Az Aero továbbra is fejleszteni fogja vállalkozása mindhárom pillérét, amelyek közé tartozik és saját repülőgépek kifejlesztése és gyártása, a repülőgépek szervizelése és javítása, illetve az aerostructures nevű program. Mind a három pillér része marad kereskedelmi stratégiánknak” – nyilatkozott Viktor Sotona.
Az Aero Vodochody csütörtöktől megszűnt a Penta Group tagja lenni. A Penta 2007-től, a cég privatizációjával birtokolta a cseh repülőgépgyárat – írja a hírportál.
Az Aero Vodochody leginkább sugárhajtású katonai gyakorló-, illetve könnyű harci repülőgépeiről ismert. Legsikeresebb modellje az L-29-es Delfin, amelyből 3665 darabot gyártottak 1963-1974 között. Kategóriájában ez máig a világ legnagyobb számban értékesített repülőgépe. Az utódmodell, az 1971 óta gyártott L-39 Albatrosz 2900 példányban kelt el a világpiacon. Ennek új változata, az L-39NG szakértői várakozások szerint megjelenhet majd a Magyar Légierőben is. Magyarország korábban már alkalmazta az L-29-es, az L-39-es és az L-159-es típust is.
A gyár kedvező árú, alacsony üzemeltetési költségű repülőgépei érdekesek lehetnek az elöregedett gépparkkal rendelkező Argentína és Brazília számára is.
(MTI nyomán/Dél-amerikai Magyar Hírlap / címlapkép: Karel Šubrt, CC BY-SA 4.0, link)