Az argentin védelmi miniszter bejelentette, hogy az ország kettős célú katonai – könnyű-harci és alapfokú kiképző – repülőgépet fejleszt. A gép neve IA-100 „Malvina” lesz. A fejlesztés első fázisa 2,5 millió dollárból valósul meg. Agustín Rossi elmondta, hogy ez lesz az első argentin katonai repülőgép-fejlesztési projekt azóta, hogy a német Dornier segítségével létrejött sugárhajtású kiképző repülőgép, az IA-63 Pampa a kilencvenes években (valójában a nyolcvanas évek végén) megszületett.

Az argentin A-63 Pampa-t bemutatták Le Bourget-ben, a 38. Párizsi Nemzetközi Légiszalonon is. Ez egy lényegesen ambiciózusabb projekt volt, mint a most bejelentett alapfokú, légcsavaros kiképzőgép tervezete. Végül mindezidáig (a tesztpéldányokat is beleszámítva) csak 32 gép készült el. Exportja az aktív próbálkozások ellenére sem sikerült.



“Ez egy kreatív és innovatív kezdeményezés, amely kiindulópontot jelent más beruházások későbbi megvalósulásához” – mondta Rossi a Buenos Aires-i, Honvédelmi Minisztériumban tartott, a koronavírus miatt online megvalósult sajtótájékoztatón.

“A repülőgép-ipar szempontjából ezt a kezdeményezést egy különleges pillanatban indítjuk el, amely az egész világon mély válságban van, de Argentínában úgy döntöttünk, hogy erőteljesen építünk erre az iparágra, amely a védelmi ipar egyik legdinamikusabb részét adja.” – tette hozzá Rossi.

Itt meg kell jegyezni, hogy Argentínában sokkal nagyobb baj is érte a gazdaságot, mint a koronavírus miatti visszaesés: az ország áprilisban fizetésképtelenné vált, gyakorlatilag csődbe ment – történelme során immáron kilencedik alkalommal. Ezzel Argentína kimagasló “világcsúcstartó” – bár erre aligha lehetnek büszkék. Sokáig az sem volt világos, hogy az államcsőd rendezett vagy rendezetlen lesz-e – de végül megállapodásra jutott az állam a hitelezőkkel. Ez lehetővé teszi, hogy külföldi partnereket vonjanak be a fejlesztésbe – amire minden bizonnyal szüksége is lesz a szebb napokat is látott argentin (védelmi-) iparnak.

A miniszter kihangsúlyozta a gép nevének jelentőségét: „a repülőgép neve, a Malvina egy női név, de tisztelgés a szigeteink előtt is” – utalván ezzel a britek által megszállt Falkland-szigetekre, amit az argentinok Islas Malvinas néven ismernek.

Ha már Falkland/Malvin-szigetek – az FMA valaha volt legkomolyabb fejlesztési terve a SAIA 90-es volt. A rendkívül könnyű, Gripen-nel megegyező szárnyfelületű, karbonszálas kompozit gépet nem egy, hanem két F404-es hajtómű emelte volna a magasba – egészen extrém magas tolóerő-tömeg arányt eredményezve. Bár a számok nehezen tarthatónak tűnnek, de ha még egy tonnával nehezebb is lett volna, akkor is a világ legjobb gépe lett volna ezen a téren. A gép radarkeresztmetszetét, valamint az infravörös lábnyomát is igyekeztek a minimálisra redukálni a tervezés során. A gép végül sosem látta meg a napvilágot.



Az IA-100 „Malvina” azonban nem teljesen új-keletű fejlesztés: korábban egyszer már elkaszálásra szüneteltetésre került a projekt. Rossi elmondta, hogy a Honvédelmi Minisztérium újraindítja a 2015-ös programot, az IA-100-t, amelynek célja az argentin légierő pilótáinak kiképzésére alkalmas gép létrehozása volt – és amely már fel tudott mutatni egy technológiai demonstrátort, amely az új anyagok és eljárások kipróbálását segítette.

A 2014/15-ben fejlesztett IA-100-projekt egy egyhajtóműves, műrepülésre alkalmas, kétüléses oktató-repülőgép létrehozására irányult – mind a polgári piac, mind a katonai igények kielégítésére. A projektet azonban 2016-ban felfüggesztették. A Malvina a cordobai FMA (Fábrica Militar de Aviones) repülőgépgyárban készül majd.

Az online sajtótalálkozón részt vett Daniela Castro tudományos, védelmi technológiai és ipari miniszter is, valamint a nyugdíjalap vezetője, Guillermo Carmona, továbbá Mirta Irondo, az FMA-repülőgépgyár igazgatója és Xavier Isaac légierő-dandártábornok is.


(Dél-amerikai Magyar Hírlap)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük