Az 1980-as évek első felének szintjére zuhant tavaly a brit autóipar termelése, elsősorban a koronavírus-járvány megfékezését célzó korlátozások keresleti hatásai miatt. A brit autógyártók és autókereskedők szövetségének (SMMT) csütörtökön ismertetett éves összesítése szerint 2020-ban 920 928 személyautót gyártottak Nagy-Britanniában, 29,3 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. Az SMMT hangsúlyozza, hogy legutóbb 1984-ben készült ennél kevesebb jármű a brit autógyárakban: abban az évben 908 906 autót állított elő a brit járműipar.
Tavaly az exportra termelt autók száma 29,1 százalékkal, a brit piacra gyártott járműveké 30,4 százalékkal zuhant. A brit járműipar tavalyi termelésének így is több mint a 80 százaléka külföldre került, és a legnagyobb piac változatlanul az Európai Unió, annak ellenére, hogy Nagy-Britannia tavaly januárban kilépett az EU-ból.
Az SMMT csütörtöki jelentése szerint 2020-ban a brit autóexport 53,5 százaléka az EU-országokba irányult. A brit EU-tagság egy évvel ezelőtti megszűnése (Brexit) után 11 hónapig tartó átmeneti időszak kezdődött, amely alatt jórészt a kilépés előtti szabályozási rendszer maradt érvényben az unióval folytatott kereskedelemben.
Az átmeneti időszak december 31-én véget ért, de London és az Európai Unió az utolsó pillanatban, karácsony előtt megállapodásra jutott egy szabadkereskedelmi egyezményről, amely vám- és kvótamentességet biztosít a kétoldalú áruforgalomban. Az SMMT csütörtöki beszámolója szerint a brit autóipar uniós exportja tavaly az átmeneti időszak ellenére is 30,8 százalékkal zuhant a koronavírus-járvány súlyosan negatív keresleti hatásai miatt. A nagy-britanniai autógyártók 2020-ban 400 460 autót értékesítettek az Európai Unió piacán.
A vállalatok közül a Vauxhall szenvedte meg a leginkább a járvány hatásait: az Opellel jórészt azonos kivitelű, de más márkanevek alatt forgalmazott autókat gyártó brit konglomerátum tavaly 32 234 járművet állított elő, 47,8 százalékkal kevesebbet, mint 2019-ben. A legnagyobb cégek közül a Jaguar Land Rover-csoport termelése 36,7 százalékkal zuhant. A Honda 36,3 százalékkal, a Nissan 29,1 százalékkal, a Toyota 21,5 százalékkal kevesebb autót gyártott nagy-britanniai üzemeiben, mint egy évvel korábban.
A mélypont tavaly áprilisban, a nagy-britanniai koronavírus-járvány első hullámának tetőzése idején volt: abban a hónapban mindössze 197 személygépkocsi készült Nagy-Britanniában, 99,7 százalékkal kevesebb, mint 2019 áprilisában.
Csütörtöki beszámolójában az SMMT közölte: abban bízik, hogy az idén ismét egymillió fölé emelkedik a Nagy-Britanniában gyártott autók száma.
(MTI / címlapkép: Mtaylor848 link)