A T-Systems Magyarország Zrt. tervezheti és építheti meg az önvezető járművek zalaegerszegi próbapályájának speciális irányítási és informatikai rendszerét az Autóipari Próbapálya Zala (APZ) Kft. megbízásából, amelyet nyílt uniós közbeszerzési eljáráson nyert el nettó 1,249 milliárd forint értékben – közölte a T-Systems az MTI-vel csütörtökön. A tájékoztatás szerint a próbapálya területén megvalósul az autonóm járművek kommunikációját biztosító hálózat tervezése, az 5G-s privát campus hálózat tervezése és az alapinfrastruktúra egy részének kiépítése, mindkettő 240 hektár területi lefedettséggel. Emellett a terület fizikai védelmét és a pályán történő biztonságos tesztelést szolgáló teljesen digitalizált kerítésvédelmi és kamerarendszer is kiépül.
Szintén része a szerződésnek a 12-20 000 Volt (V) tartományban működő elektromos hálózat tervezése és teljes kivitelezése több kilométer hosszan, megújuló energiaforrásra is támaszkodva (több pályaelem önálló napelem-szigetről fog üzemelni), valamint a kiszolgáló rendszerek adatkapcsolatát biztosító optikai és réz kábelhálózat tervezése és kivitelezése, illetve a tesztpálya működését kontrolláló, magasan automatizált irányítóközpont tervezése és kivitelezése.
Hamar Zoltán, az APZ cégvezetője a közleményben kiemelte: a most megvalósuló beruházás eredményeként a Zalazone világszinten is egyedülálló tesztkörnyezetet tud biztosítani a hagyományos és az önvezető járműipar szereplői számára egyaránt. A zalaegerszegi pálya vonzó lesz a legfejlettebb technológiát használó kutatási, felsőoktatási és ipari szereplők számára, mivel együttműködési terepet biztosít a digitális gazdaság szereplőinek, és hozzájárul ahhoz, hogy Magyarország a járműipari k+f területén együtt haladjon a világ élvonalával.
A tesztpálya első ütemének hivatalos megnyitása két éve, 2019 májusban volt, az APZ Kft. azóta is folyamatosan fejleszti a centrumot a pálya üzemeltetésével párhuzamosan. Az évről évre továbbfejlesztett infrastruktúrával a tesztpályán közlekedő autonóm járművek képességeit immár nagy sebességek és kis távolságok mellett, a valóságos közlekedési viszonyokat szimuláló körülmények között lehet tesztelni – írták a közleményben.
(MTI / címlapkép: MTI/Varga György)