A F1 vezetősége pénteken három új európai nagydíjat jelentett be, azonban egyúttal törölte az összes Amerikában rendezendő versenyhétvégét. A döntés hátterében egyértelműen a négy F1-et rendező amerikai országban; Brazíliában, Mexikóban, az Egyesült Államokban és Kanadában tapasztalható járványügyi helyzet áll.

2020 lesz az első szezon a Formula-1 történetében, amikor nem rendeznek versenyt az amerikai kontinensen. A koronavírus-járvány az 1972 óta minden évben megrendezett Brazil Nagydíjak sorozatát is megszakítja. A döntést az indokolja, hogy Brazília világszinten a második helyet foglalja el a COVID19-esetek halálozási statisztikáiban, amelyet már csak a szintén futamrendező USA előz meg. Mindezek mellett, épp a futamnak helyet adó São Paulo számít Brazíliában a fertőzés gócpontjának.

Nem mindenki ért azonban egyet a Forma-1-menedzsment helyzetértékelésével. Bruno Covas, São Paulo polgármestere élesen kikelt a döntés ellen;

„Az állami és a helyi egészségügyi szervek kidolgoztak egy protokollt az autóversenyekre, és ezekre semmilyen korlátozás nem vonatkozik, ha nincsenek nézők. Ráadásul az előrejelzések azt mutatják, hogy novemberre sokkal jobb lesz az itteni helyzet, mint amilyen a futamoknak otthont adó európai országokban”

Az ellenzéki Covas saját magának is némileg ellentmondóan májusban még São Paulo-i egészségügyi rendszerének várható összeomlásáról tartott drámai sajtótájékoztatót. A 40 éves, rákbeteg polgármester ekkor elmondta; a kórházak már nem győzik az intenzív eseteket. A kialakult helyzetért “a vírust semmibe vevő” döntéshozókat, azon belül is mindenek előtt az ország elnökét, Jair Bolsonaro-t tette felelőssé.

Nem ért egyet a Forma-1-es Világbajnokságot szervező Liberty Media döntésével a futam szervezője, a magyar Rohonyi Tamás sem. Az britt Autosportnak adott interjújában elmondta;

“Először is, a törlés nem ért minket váratlanul, de azt kell, hogy mondjam, a mögötte álló érveket nem tudjuk elfogadni. A brazíliai fertőzési arányokról beszélnek, miközben ez olyan, mintha Kaliforniát hasonlítanánk össze Floridával egy olyan országban, amelynek kontinentális méretei vannak”

Rohonyi tájékoztatása szerint a térségre vonatkozó egészségügyi adatokat eljuttatták az FIA Egészségügyi Bizottságának. Kiemelte, szerinte São Paulo, illetve Brazília számai is biztatóak, arányosan pedig jobbak, mint Angliáé.

„Szóval, amikor elolvastuk a törlésről szóló értesítést, egyszerűen nem állt össze a kép. Szinte már mondvacsinált okokból nem rendezhetjük meg a futamot”

Hangsúlyozta, ha megkeresték volna őt vagy a város vezetését, akkor biztosra vehető, kidolgozott terveket és valós képet kaptak volna a verseny megrendezését illetően, hiszen a pálya a múlt héten is otthont adott egy másik sorozat versenyeinek. Emellett pedig a Nemzetközi Automobil Szövetség, a FIA által kiadott protokoll rendelkezéseit is maximálisan betartották volna.

A brazíliai szervezők számára eljuttatott hivatalos állásfoglalásban az is szerepel, hogy mezőny csaknem fele, öt csapat is aggodalmát fejezte ki a brazil egészségügyi helyzetet illetően. Rohonyi ennek ellenére úgy vélekedik, ennek nem lenne szabad szerepet játszania abban, hogy a Forma-1 ellátogat-e a helyszínre.

„Amikor az ember a kormány támogatását élvezi és közpénzt költ, akkor akár perbe is foghatják, mert nem teljesítette a kötelezettségét. A kormány azt mondta nekem, hogy szerződésünk van, úgyhogy rendezzek futamot. Én megtenném, de ha nem kapok engedélyt, mert az F1 azt állítja, hogy nem vagyunk rá képesek, az nem az én hibám. Szóval annak ellenére, hogy a barátaim, a kormányzó és a polgármester teljesen jogosan tette fel nekem a kérdést, hogy ez megállja-e a helyét a bíróságon?”

Az F1 vezetősége sem hagyta szó nélkül Rohonyi szavait. Szerintük a döntésre a koronavírus gyors terjedése, az élet minden területét érintő szigorítások, valamint a helyi lakosság és az F1-ben dolgozók biztonságának megőrzése miatt volt szükség.

A történetnek mindenképp része, hogy a São Paulo-iak és a Forma-1-et Bernie Ecclestone-től megvásároló Liberty Media viszonya eddig sem volt rózsás. A felvásárlás után derült csak a Liberty Media számára, hogy Bernie Ecclestone korábban olyan szerződést kötött a Rohonyival, amelynek értelmében 2018 és 2020 között nem kell jogdíjat fizetniük. Chase Carey ezt igen rossz néven vette és azonnal megszellőztette, hogy a Brazil Nagydíj egy ma még nem létező pályára, Rio de Janeiróba költözhet. A São Paulo-i rendezők helyzete így a koronavírus nélkül is borús képet mutatna: Interlagos szerződése idén lejár, így hiába São Paulo 9 millió dolláros, a pályát érintő felújítási programja – könnyen lehet, hogy soha többé nem látunk F1-es versenyt a legendás brazil pályáról.

(Dél-amerikai Magyar Hírlap – Lantos)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük